Przygotowania studentów wychowania fizycznego do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej – teoria a rzeczywistość = The preparation of physical education students for health education lessons – theory and reality
Abstract
Klimas Nela, Laudańska-Krzemińska Ida. Przygotowania studentów wychowania fizycznego do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej – teoria a rzeczywistość = The preparation of physical education students for health education lessons – theory and reality. Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(11):650-660. eISSN 2391-8306. DOIhttp://dx.doi.org/10.5281/zenodo.35714
http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/2015%3B5%2811%29%3A650-660
http://pbn.nauka.gov.pl/works/684958
Formerly Journal of Health Sciences. ISSN 1429-9623 / 2300-665X. Archives 2011–2014http://journal.rsw.edu.pl/index.php/JHS/issue/archive
Original Text published © The Author (s) 2015. Klimas Nela, Laudańska-Krzemińska Ida. Przygotowania studentów wychowania fizycznego do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej – teoria a rzeczywistość. Quality in Sport. 2015;1(2):43-52. eISSN 2450-3118.
The journal has had 7 points in Ministry of Science and Higher Education parametric evaluation. Part B item 755 (23.12.2015).
755 Journal of Education, Health and Sport (null) 2391-8306 7
© The Author (s) 2015;
This article is published with open access at Licensee Open Journal Systems of Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland.
Open Access. This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Noncommercial License which permits any noncommercial use, distribution, and reproduction in any medium,
provided the original author(s) and source are credited. This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License
(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.
This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial
use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.
The authors declare that there is no conflict of interests regarding the publication of this paper.
Received: 15.11.2015. Revised 20.11.2015. Accepted: 30.11.2015.
Nela Klimas, Ida Laudańska-Krzemińska
Zakład Nauk o Aktywności Fizycznej i Promocji Zdrowia
Akademia Wychowania Fizycznego im. Eugeniusza Piaseckiego w Poznaniu
Przygotowania studentów wychowania fizycznego do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji zdrowotnej – teoria a rzeczywistość
The preparation of physical education students for health education lessons – theory and reality
Streszczenie
Celem artykułu była konfrontacja wymagań nowej podstawy programowej w związku z wyeksponowaniem w niej roli edukacji zdrowotnej i powiązania jej z wychowaniem fizycznym z rzeczywistym przygotowaniem studentów do realizacji zadań tej edukacji.
Badania przeprowadzono w roku akademickim 2014/2015 w Akademii Wychowania Fizycznego w Poznaniu wśród 51 studentów pierwszego roku SUM kierunku Wychowanie Fizyczne. Wykorzystano metodę sondażu diagnostycznego z anonimowym kwestionariuszem ankiety.
Z badań własnych wynika, że szczególnie duże wyzwanie stanowią treści związane ze zdrowiem psychospołecznym oraz kształtowaniem umiejętności życiowych u dzieci i młodzieży.
Słowa kluczowe: edukacja zdrowotna, podstawa programowa kształcenia ogólnego, kształcenie nauczycieli.
Abstract
The aim of the study was to confront the requirements of the new core curriculum, changing the status of school-based health education and linking it strongly with physical education (PE), with the actual preparation of students to conduct health education lessons.
The survey was conducted in the academic year 2014/2015 at the Eugeniusz Piasecki University of Physical Education in Poznan, among 51 physical education master's students. The diagnostic survey method based on the authorial and anonymous questionnaire was used.
According to the study results one of the most challenging tasks of future PE teacher are those connected with psychosocial health and developing life skills among children and youth.
Key words: health eduaction, core curriculum, teacher education.
Keywords
Full Text:
PDF (Polski)References
Demel M. (1968) O wychowaniu zdrowotnym. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych.
Demel M. (1980) Pedagogika zdrowia. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne.
Górna-Łukasik K. (2010) Współczesne cele wychowania fizycznego a wybrane uregulowania prawne [w:] Wychowanie fizyczne i sport w szkole, Szaleniec Z, Bergier J (red). Komisja Nauki, Edukacji i Sportu Senatu Rzeczypospolitej Polskiej. Kancelaria Senatu, Warszawa.
Kowalska J. E. (2008) Health education as understood by students of physical education in Poland. Pol. J. Sport Tourism, 15: 53-58.
Krawański A. (2006) Interaktywne uczenie się i nauczanie w wychowaniu fizycznym i fizjoterapii. Poznań: AWF.
Krawański A. (2003) Ciało i zdrowie człowieka w nowoczesnym systemie wychowania fizycznego. Poznań: AWF.
Laudańska-Krzemińska I. (2012) Health education as a challenge for physical education teachers a Polish perspective. W: Kleiner K. (ed.) Fachdidaktik-Bewegung und sport-im kontext. Zwischen Orientierungund Positionierung. Purkersdorf Hersteller: Verlag Bruder Hollinek, s. 237-247.
Podstawa programowa z komentarzami. Tom 8 (2009) Wychowanie fizyczne i edukacja dla bezpieczeństwa w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum. MEN.
Misiak L. (2012) Raport dotyczący edukacji zdrowotnej w wychowaniu fizycznym w małopolskich gimnazjach. Kuratorium Oświaty w Krakowie.
Śmiglewska M., Cieślicka M., Lewandowski A., Stankiewicz B. (2013) Wychowanie fizyczne a kompetencje zdrowotne według opinii studentów pierwszego roku wyższych uczelni. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 40: 27-35.
Wiśniewska-Śliwińska H., Marcinkowski J. T., Wiśniewski S. A. (2010) Opinie nauczycieli wychowania fizycznego względem propozycji ustanowienia ich głównymi edukatorami zdrowotnymi w szkołach. Hygeia Public Health, 45(2): 206-212.
Wolny B. (2010) A physical education teacher as a part of school health education. Human Movement, AWF Wrocław 11 (1): 81-89.
Woynarowska B. (2014) Przygotowanie nauczycieli wychowania fizycznego do realizacji edukacji zdrowotnej. Opinie nauczycieli akademickich. Lider.
Woynarowska B., Ostaszewski K., Kulmatycki L. (2014): Działania szkoł na rzecz zdrowia w Polsce. Diagnoza i rekomendacje. Studia BAS Nr 2(38), s. 169-187.
Wrona-Wolny W., Makowska B. (2011) Opinie studentów – przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego dotyczące realizowanych przez nich zajęć z edukacji zdrowotnej w szkole. Hygeia Public Health, 46(4): 477-483.
Zadarko-Domaradzka M., Matłosz P., Warchoł K. (2014) Edukacja zdrowotna w szkolnej praktyce procesu wychowania fizycznego. Probl Hig Epidemiol, 95(3): 673-678.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2015 Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences
Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences
Declaration on the original version.
Editors indicates that the main version of the magazine is to issue a "electronic".
The journal has had 5 points in Ministry of Science and Higher Education parametric evaluation. § 8. 2) and § 12. 1. 2) 22.02.2019.
1223 Journal of Education, Health and Sport eISSN 2391-8306 7
ISSN 2391-8306 formerly ISSN: 1429-9623 / 2300-665X
Archives 2011 - 2014
PBN 2011 - 2014
https://pbn.nauka.gov.pl/sedno-webapp/search?search&searchCategory=WORK&filter.inJournal=36616
POL-index 2011 - 2014
https://pbn.nauka.gov.pl/polindex-webapp/browse/journal/journal-32a319c5-a850-4f44-ba70-1418a6087655
BASE 2011 - 2014
http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=37467
http://journal.rsw.edu.pl/index.php/JHS/issue/archive
Indexed in Bases, Bazy indeksacyjne: ERIH Plus, Worldcat, PBN/POL-Index, ICI Journals Master List, Directory of Open Access Journals (DOAJ), ZBD, Ulrich's periodicals, Google Scholar, Polska Bibliografia Lekarska
US NLM = 101679844
101679844 - NLM Catalog Result - NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog/101679844
Find a library that holds this journal: http://worldcat.org/issn/23918306
Journal Language(s): English
PBN Poland
https://pbn.nauka.gov.pl/sedno-webapp/journals/49068
POL-index
https://pbn.nauka.gov.pl/polindex-webapp/browse/journal/journal-c39c8169-88d2-45db-9e7f-d948ce9981c4
BASE
Redaction, Publisher and Editorial Office
Instytut Kultury Fizycznej Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Institute of Physical Education Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland 85-091 Bydgoszcz ul. Sportowa 2 www.ukw.edu.pl Copyright by Instytut Kultury Fizycznej UKW w Bydgoszczy http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs Open Access ISSN 2391-8306 formerly ISSN: 1429-9623 / 2300-665X
The journal has been approved for inclusion in ERIH PLUS.
The ERIH PLUS listing of the journal is available at https://dbh.nsd.uib.no/publiseringskanaler/erihplus/periodical/info?id=485984
SIC Science citation index (calculated on the basis of TCI and Page Rank) 0
Russian Impact factor 0.16
Indexed in Index Copernicus Journals Master List.
http://journals.indexcopernicus.com/Journal+of+Education+Health+and+Sport,p24782242,3.html
ICV 2018 = 95.95 ICV 2017 = 91.30 ICV 2016 = 84.69 ICV 2015 = 93.34 ICV 2014 = 89.51 Standardized Value: 8.27 ICV 2013: 7.32 ICV 2012: 6.41 ICV 2011: 5.48
The InfoBase Index IBI Factor for the year 2015 is 3.56 in InfoBase Index.com.
Website: www.infobaseindex.com
Universal Impact Factor 1.78 for year 2012. (http://www.uifactor.org/AppliedJournals.aspx)
Indexed in Polish Scholarly Bibliography (PBN) (PBN Polska Bibliografia Naukowa) (https://pbn.nauka.gov.pl/journals/36616)
is a portal of the Polish Ministry of Science and Higher Education, collecting information on publications of Polish scientists and on Polish and foreign scholarly journals. Polish Scholarly Bibliograhpy is a part of POL-on - System of Information on Higher Education. It is operated by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw.
Indexed in Russian Sciences Index Российский индекс научного цитирования (РИНЦ) http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=37467
Indexed in Arianta Polish scientific and professional electronic journals Aneta Drabek i Arkadiusz Pulikowski
(http://www1.bg.us.edu.pl/bazy/czasopisma/czasop_full.asp?id=3595)