Changes in mental performance indicators (volume processing visual information) girls junior grades of secondary schools
Abstract
Prozar M. V. Changes in mental performance indicators (volume processing visual information) girls junior grades of secondary schools. Journal of Education, Health and Sport. 2015;5(5):31-43. ISSN 2391-8306. DOI: 10.5281/zenodo.17335
http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs/article/view/2015%3B5%285%29%3A31-43
https://pbn.nauka.gov.pl/works/556567
http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.17335
Formerly Journal of Health Sciences. ISSN 1429-9623 / 2300-665X. Archives 2011 – 2014 http://journal.rsw.edu.pl/index.php/JHS/issue/archive
Deklaracja.
Specyfika i zawartość merytoryczna czasopisma nie ulega zmianie.
Zgodnie z informacją MNiSW z dnia 2 czerwca 2014 r., że w roku 2014 nie będzie przeprowadzana ocena czasopism naukowych; czasopismo o zmienionym tytule otrzymuje tyle samo punktów co na wykazie czasopism naukowych z dnia 31 grudnia 2014 r.
The journal has had 5 points in Ministry of Science and Higher Education of Poland parametric evaluation. Part B item 1089. (31.12.2014).
© The Author (s) 2015;
This article is published with open access at Licensee Open Journal Systems of Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland and Radom University in Radom, Poland
Open Access. This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Noncommercial License which permits any noncommercial use, distribution, and reproduction in any medium,
provided the original author(s) and source are credited. This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License
(http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.
This is an open access article licensed under the terms of the Creative Commons Attribution Non Commercial License (http://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/) which permits unrestricted, non commercial
use, distribution and reproduction in any medium, provided the work is properly cited.
The authors declare that there is no conflict of interests regarding the publication of this paper.
Received: 15.02.2015. Revised 27.03.2015. Accepted: 15.04.2015.
Changes in mental performance indicators (volume processing visual information) girls junior grades of secondary schools
M. V. Prozar
Kamenets-Podolsky National University named after Ivan Ohienko, Ukraine
Summary. The paper presents results of a study of cognitive function (as one of the components of mental capacity) the amount of visual information processing (AVIP) 40 girls second year of secondary schools in Kamenets-Podolsk №№ 5, 9. To achieve the objectives defined set of methods and means of research. Using methods psychodiagnostic testing identified indicators of mental capacity (volume processing visual information) during the year four times: at the beginning and end of the first and second semesters.
The study found that girls' mental capacity for the second year AVIP characterized by similar figures at the beginning and end of the respective first and second semester of the academic year. The data are characterized by the possibility of keeping mental capacity at the appropriate level without negative health consequences of primary school girls provided to improve the content of their physical education.
Key words: mental performance, girl’s second grade, physical education.
Prozar Mikołaja,
doktor nauk o kulturze fizycznej, docent,
Narodowego Uniwersytetu imienia Iwana Ohijenki w Kamieńcu Podolskim, Ukraina.
Zmiany wskaźników zdolności umysłowej (ilości przetwarzania informacji wizualnej) uczennic szkoły podstawowej
Adnotacja. W artykule przedstawione wyniki badania poziomu kognitywnej funkcji (jak jednej ze składników zdolności umysłowej) ilość przetwarzania informacji wizualnej 40 uczennic drugiego roku szkół ogólnokształcących m. Kamieniec Podolski № № 5, 9. Do rozstrzygnięcia postawionych zadań wyznaczyły kompleks metod i środków badania. Wykorzystawszy metody psychodiagnostycznego testowania, wyznaczyły wskaźniki zdolności umysłowej (ilość przetwarzania informacji wizualnej) w ciągu roku cztery razy: na początku i pod końiec pierwszego i drugiego semestrów.
Podczas badania ustalono, że umysłowa zdolność uczennic drugiego roku nauczania za ilością przetwarzania informacji wizualnej charakteryzuje się podobnymi wskaźnikami na początku i w końcu odpowiednio pierwszego i drugiego semestrów roku szkolnego. Otrzymane dane charakteryzują się możliwością utrzymania zdolności umysłowej na odpowiednim poziomie bez negatywnych skutków dla zdrowia uczennic szkoły podstawowej pod warunkiem polepszania treści ich edukacji fizycznej.
Słowa kluczowe: zdolność umysłowa, uczennice klasy drugiej, wychowanie fizyczne.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Adaptatsiya uchniv do shkilnoho navchannya 1–10 klasy / uklad. : O. Ye. Marinushkina, Yu. O. Zamaziy ; za zah. red. L. D. Pokroyevoyi. – Kharkiv : Ranok, 2011. – 192 s.
Bilityuk S. A. Formuvannya stymuliv do zanyat fizychnymy vpravamy v ditey molodshoho shkilnoho viku (na prykladi plavannya) : avtoref. dis. na zdobuttya nauk. stupenya kand nauk z fiz. vih ta sp. : spets. 24.00.02 «Fizichna kultura, fizichne vikhovannya riznikh grup naselennia» / S. A. Bilityuk. – Kharkiv, 2006. – 20 s.
Vaynbaum Ya. S., Koval V. Y., Rodyonova T. A / Gygyena fyzicheskoho vospytaniya i sporta : uchebnoe posobie [dlya studentov visshykh pedahohicheskikh uchebnikh zavedeniy], Moskva, Akademiya, 2003, 240 s.
Kalynychenko I. O. Vplyv urokiv fizychnoho vikhovannya na rozumovu pratsezdatnist ta osnovni psykhichni funktsiyi ditey shkilnoho viku // visnyk Chernigivskoho natsionalnoho pedagogichnogo universytetu, 2013, Vipusk 107, Tom 2, S. 48–52.
Korobeynykov G. V. Vzaymosvyaz subektyvnoho predstavleniya tselostnosty i udovletvorennosty zhyznyu s sostoyanyem kohnytyvnikh funktsiy u lyudey raznoho vozrasta // Psykholohyya zrelosty i starenyya, 2001, # 1 (13), S. 97–109.
Korobeynikov G. V., Korobeynikova L. G., Nenasheva L. V. Fiziolohichni osoblyvosti formuvannya fizychnoho rozvytku ditey molodshoho shkil'noho viku // visnyk Cherkaskoho pedahohichnoho universytetu, 2002, Vipusk 39, S. 64–69.
Matveev L. P. Teoryya i metodyka fyzycheskoy kulturi : uchebnyk. – 3-e yzdanye, pererabotanoe i dopolneno, Moskva, Fyzkultura i sport; SportAkademPress, 2008, 544 s.
Prohrama dlya zagalnoosvitnikh navchalnykh zakladiv : Fizychna kultura. 1–4 klasy, Irpin, Perun, 2005, 112 s.
Teoriya i metodyka fizychnoho vykhovannya. Zahalni osnovy teoriyi ta metodyky fizychnoho vykhovannya: pidruchnyk [u 2-kh tomakh / za redaktsiyeyu T. Yu. Krutsevych], Kyyiv, Olimpiyska literatura, 2008, Tom 2, 367 s.
Ueynberg R. Principles of Psychology of Sport and Physical Education / R. Ueynberg, D. Gowdy. – Kyyiv : Olympic Literature, 1998. – 348 p.
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c)
Journal of Education, Health and Sport formerly Journal of Health Sciences
Declaration on the original version.
Editors indicates that the main version of the magazine is to issue a "electronic".
The journal has had 5 points in Ministry of Science and Higher Education parametric evaluation. § 8. 2) and § 12. 1. 2) 22.02.2019.
1223 Journal of Education, Health and Sport eISSN 2391-8306 7
ISSN 2391-8306 formerly ISSN: 1429-9623 / 2300-665X
Archives 2011 - 2014
PBN 2011 - 2014
https://pbn.nauka.gov.pl/sedno-webapp/search?search&searchCategory=WORK&filter.inJournal=36616
POL-index 2011 - 2014
https://pbn.nauka.gov.pl/polindex-webapp/browse/journal/journal-32a319c5-a850-4f44-ba70-1418a6087655
BASE 2011 - 2014
http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=37467
http://journal.rsw.edu.pl/index.php/JHS/issue/archive
Indexed in Bases, Bazy indeksacyjne: ERIH Plus, Worldcat, PBN/POL-Index, ICI Journals Master List, Directory of Open Access Journals (DOAJ), ZBD, Ulrich's periodicals, Google Scholar, Polska Bibliografia Lekarska
US NLM = 101679844
101679844 - NLM Catalog Result - NCBI
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/nlmcatalog/101679844
Find a library that holds this journal: http://worldcat.org/issn/23918306
Journal Language(s): English
PBN Poland
https://pbn.nauka.gov.pl/sedno-webapp/journals/49068
POL-index
https://pbn.nauka.gov.pl/polindex-webapp/browse/journal/journal-c39c8169-88d2-45db-9e7f-d948ce9981c4
BASE
Redaction, Publisher and Editorial Office
Instytut Kultury Fizycznej Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, Institute of Physical Education Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz, Poland 85-091 Bydgoszcz ul. Sportowa 2 www.ukw.edu.pl Copyright by Instytut Kultury Fizycznej UKW w Bydgoszczy http://ojs.ukw.edu.pl/index.php/johs Open Access ISSN 2391-8306 formerly ISSN: 1429-9623 / 2300-665X
The journal has been approved for inclusion in ERIH PLUS.
The ERIH PLUS listing of the journal is available at https://dbh.nsd.uib.no/publiseringskanaler/erihplus/periodical/info?id=485984
SIC Science citation index (calculated on the basis of TCI and Page Rank) 0
Russian Impact factor 0.16
Indexed in Index Copernicus Journals Master List.
http://journals.indexcopernicus.com/Journal+of+Education+Health+and+Sport,p24782242,3.html
ICV 2018 = 95.95 ICV 2017 = 91.30 ICV 2016 = 84.69 ICV 2015 = 93.34 ICV 2014 = 89.51 Standardized Value: 8.27 ICV 2013: 7.32 ICV 2012: 6.41 ICV 2011: 5.48
The InfoBase Index IBI Factor for the year 2015 is 3.56 in InfoBase Index.com.
Website: www.infobaseindex.com
Universal Impact Factor 1.78 for year 2012. (http://www.uifactor.org/AppliedJournals.aspx)
Indexed in Polish Scholarly Bibliography (PBN) (PBN Polska Bibliografia Naukowa) (https://pbn.nauka.gov.pl/journals/36616)
is a portal of the Polish Ministry of Science and Higher Education, collecting information on publications of Polish scientists and on Polish and foreign scholarly journals. Polish Scholarly Bibliograhpy is a part of POL-on - System of Information on Higher Education. It is operated by the Interdisciplinary Centre for Mathematical and Computational Modelling, University of Warsaw.
Indexed in Russian Sciences Index Российский индекс научного цитирования (РИНЦ) http://elibrary.ru/contents.asp?titleid=37467
Indexed in Arianta Polish scientific and professional electronic journals Aneta Drabek i Arkadiusz Pulikowski
(http://www1.bg.us.edu.pl/bazy/czasopisma/czasop_full.asp?id=3595)